Özet:
Günümüzde işletmelerin yoğun rekabet ortamı içinde yaşamlarını sürdürmeleri sahip oldukları kaynakları etkin bir şekilde kullanmalarına bağlıdır. Bunu gerçekleştirmek içinde sahip oldukları en önemli stratejik kaynak olan insan kaynağının etkin bir şekilde yönetilmesi gerekmektedir. İşletmelerin verimliliğinin sahip olduğu insan kaynağının performansıyla ölçüldüğü günümüzde performans değerlendirme kavramı hızla önem kazanan bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Yakın zamana kadar performansın ölçülmesi için geleneksel yöntemler kullanılırken, günümüzde çalışan performansını daha objektif ve güvenilir olarak ölçebilen yeni yaklaşımlar geliştirilmiştir. Geliştirilen bu yöntemlerden biride 360 derece performans değerlendirme yöntemidir. 360 derece performans değerlendirme sistemi çalışanın işindeki performansını farklı kaynaklar tarafından değerlendirirken, sağladığı geri bildirim ile hem bireysel hem de kurumsal gelişime yardımcı olmaktadır. Bu çalışmada çalışanın işindeki performansını çok boyutlu olarak incelenmesini, kişiye farklı kaynaklardan geri bildirim verilmesini olanaklı kılarak, kişisel gelişimi sağlayan 360 derece performans değerlendirme sürecinin teorik ve bilimsel açıdan öngörülen kavramlarının, bir eğitim kurumunda uygulama süreci ile benzerlikleri ve farklılıklarının görülmesi amaçlanmıştır. Bu amaçtan yola çıkarak performans yönetimi ile ilgili tanımlar, performans yönetim süreci, performans değerlendirme yöntemleri ve değerlendirmede yapılan hatalar başta olmak üzere 360 derece performans değerlendirmenin tanımı, gelişimine etki eden faktörler, başarı koşulları ve 360 derece performans değerlendirme süreci ayrıntılı bir şekilde ele alınarak incelenmiş ve araştırma sonucunda 360 derece performans değerlendirme başarısı için gerekli ön koşulların yerine getirilerek sisteminin etkin olarak uygulanması halinde birçok olumlu katkılarının olduğu aksi takdirde bir çok olumsuzluk ile karşılaşılabileceği gözlemlenmiştir.