Abstract:
?Bilgi çağı? olarak adlandırılan çağımızda, kuşkusuz bilgi en önemli üretim faktörüdür. Bu durum, bilgiyi üreten ve kullanan insanın da günümüz organizasyonları açısından değerini fazlasıyla arttırmıştır. Artık işletmeler için, çalışanlara daha iyi bir çalışma ortamı sunabilmek ve örgütü hakkında olumlu algı ve tutumlara sahip olmalarını sağlamak en önemli hedeflerden biri haline gelmiştir. Bu gelişmelere paralel olarak, örgütsel davranış literatüründe de bazı kavramlar ön plana çıkmıştır. Örgütsel adalet ve tükenmişlik, bu kavramlar arasındadır. Örgütsel adalet kısaca çalışanın örgütteki adalet sezgilerini ifade ederken, tükenmişlik ise genellikle "insan işi" yapan bireylerde görülen duygusal yönden kendini tükenmiş hissetme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı duygusunun azalması sendromudur.Öğretmenler üzerinde uygulanan bu araştırmada, örgütsel adalet algısı ile tükenmişlik arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örnekleminde İzmir-Karşıyaka'da 7 lisede çalışan 244 öğretmen yer almaktadır. Bu deneklerden verilerin toplanması amacıyla, çalışmada Maslach Tükenmişlik Envanteri, Örgütsel Adalet Anketi ve Demografik Bilgi Anketi kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 16 programı yardımıyla, Frekans dağılımı, Spearman korelasyon analizi, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis analizleri kullanılarak test edilmiştir. Araştırma sonuçları, örgütsel adalet algısı ile tükenmişlik arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Ayrıca, öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin, mesleği isteyerek seçip seçmediklerine göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Örgütsel adalet algısı ve tükenmişlik düzeyinin diğer demografik değişkenlere göre farklılık göstermediği görülmüştür.