Özet:
Günümüz koşullarında, özellikle de rekabetin yoğun yaşandığı bu dönemde kurumlar daha iyiyi yakalayabilmek adına kendilerini geliştirme çabası içindedirler. Bu çabanın bir ayağı olan kurumların mevcudiyetini sürdürmesinde en önemli faktörlerden biri olan örgüt kültürü ve bu kültürü kurumda kalıcı kılmada yönetimin ne derece destek olduğu büyük önem arz etmektedir. Çünkü güçlü bir kültür oluşturmak ve bu kültürü kurumda kalıcı kılmak için örgütlerin yönetim tarzının bu amacı destekler nitelikte olması lazımdır. Bu tez çalışmasında amacımız örgüt kültürü ile yönetim davranışları arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkinin yönü ile birlikte önemini incelemektir. Kamu kurumunu seçmemizdeki asıl amaç ise bu tarz çalışmaların özel sektörde yoğunlukla yapılıyor olmasına karşılık, kamu kurumlarında değişimin ve yeniliklerin daha yavaş takip edilmesi ile bu çalışmalara pek yer verilmiyor olmasıdır. Özel sektör kuruluşları, piyasada tutunabilmek adına diğer firmalarla sürekli bir rekabet ortamında bulunduklarından kurumsal gelişime önem vererek farklılık yaratmaya çalışırlar. Kamu kuruluşları ise devlet kökenli olmalarından dolayı genelde değişime kapalı bir yapı sergilemektedirler. Ancak son dönemlerde de kamu kuruluşlarında kalite hizmet anlayışının gelişimi ile ilgili çalışmalar yapıldığı gözlenmiştir. Bunlara örnek olarak, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı mükellef odaklı hizmet anlayışı çalışmaları ve kurum kültürel yapısının değişiminde görülen, uzmanlaşma hareketleri v.b çalışmalar ile kamuda da bir hareketlenme yaşandığı görülmektedir. Buradan hareketle araştırmamızda, kamu kurum yapısının bu değişime ne kadar müsait olduğunun, çalışanlar tarafından bu gelişmelerin algılanıp algılanmadığının, algılanıyorsa ne yönde algılandığının, yönetimin bu konularda nasıl bir tavır sergilediğinin ve kurum kültür yapısının demokratik yoksa bürokratik mi özellikler taşıdığının, analizi amaçlanmıştır.