Özet:
Nesneye Yönelik Programlama (NYP), yazılım mühendisligi için önemli bir dönümnoktasıdır. Çünkü NYP, günlük yasantımızda karsılastıgımız problem çözme mantıgınabenzer olarak, problemleri nesne modeli olarak ele alabilmemizi saglayan birprogramlama mekanizması sunar. Fakat NYP teknikleri, yazılım sistemlerindeki artanihtiyaçlar ve karmasıklasan problemler karsısında bazı gereksinimleri karsılamaktayetersiz kalmaya baslamıstır.Bu çalısmada NYP tekniklerinin eksik kaldıkları yerlerde kullanılabilecek yeni teknikleriiçeren bir programlama yaklasımı üzerinde durulacaktır. Bu yeni yaklasım lgiye YönelikProgramlama (YP) adı ile anılmaktadır. YP ile birlikte yazılım dünyasına yeni terimlereklenmistir. En önemli kullanım alanı sistem islevleri ile aynı anda çalısması gereken vesürekli tekrarlanmak durumunda olan kod bloklarının ayrıstırılması ve bunların özelyapılar ile uygulamaya eklenmesidir. Sistem islevleri ile çakısan islevlere ?enine kesenilgi?, bunların ayrıstırılmasından olusan yeni yapılara ise ?ilgi? adı verilmektedir.Çalısma süresince, bazı tasarımların neden gerçek kod içerisinde uygulanmasının zoroldugu ve karmasıklıga neden oldugu incelenmis ve bunu gidermek için kullanılan lgiyeYönelik Programlama (YP) teknikleri üzerinde durulmustur. Bu programlamayaklasımında yeni bir sınıf tipi olan ilgiler kullanılarak karmasıklıktan uzak, yenidenkullanılabilir ve bakımı kolay programlar gelistirilmesi hedeflenmektedir. Yine, çalısmasüresince YP teknikleri ve getirdikleri yenilikler üzerinde durulmus, yazılım dünyasındagetirdikleri kurallar birçok problemin çözümünde kullanılan tasarım kalıplarının YPkullanım alanlarına deginilmis, performansları açısından YP araçlarınınkarsılastırılmaları yapılmıstır. Gelistirilen örnek bir uygulamada çalısma süresinceanlatılan tasarım ve gelistirme adımları izlenmis ve sonuçlar belirtilmistir.Anahtar kelimeler: lgiye Yönelik Program Gelistirme (YPG), Enine Kesen lgiler,UML, GOF Tasarım Kalıpları, YP araç ve çatıları