Özet:
Uzman sistemler, uzmanların problem çözme ve karar verme işlemleri doğrultusunda hareket etmeye çalışan bilgisayar programlarıdır. Uzman sistemlerin üç ana modülü vardır. Bunlar, Bilgi tabanı, çıkarım mekanizması ve kullanıcı ara yüzüdür. Bilgi tabanı uzman tarafından sağlanan problem hakkındaki özel bilgilerin saklandığı kısımdır. Burada kurallar, kavramlar problemin gerçekleri ve ilişkiler bulunmaktadır. Bilgileri bilgi tabanında nasıl kayda döktüğümüz ve bilgi gösterim tekniklerinin konusudur ki bu bölüm 2'de incelenmiştir. Sonuç çıkarım mekanizması, uzmanın sonuçlandırmasından sonra modellenen bilgi işlemcisidir. Mekanizma problem hakkındaki bilgilerle, bilgi tabanındaki saklanan bilgileri eşleyerek sonuç ve tavsiyeler üretir. Buna genellikle uzman sistem shell'i ya da kısaca shell denilmektedir. Bu mekanizmayı nasıl dizayn etmemiz gerektiği sonuç çıkarım tekniklerinin konusu olup bölüm 4'de incelenmektedir. Kullanıcı arabirimi, sistem kullanıcısının kuralları ve gerçekleri girmesine ve sistem hakkında sorular sormasına imkan verir. Uzmanlar çalıştıkları kurumlar için değerli kaynaklardır. Onlar yenilikçi fikirler üretebilir, çok zor problemleri çözebilir ya da verimli bir şekilde rutin işleri yapabilirler. Ama yapılan bunca işi bir uzman sistem ile gerçekleştirmek istenmesinin bir takım sebepleri vardır. Bunlar: Uzman sistemlerin uzmanlar gibi belirli mesai saatleri yoktur. Devamlı çalışabilirler. Ayrıca diğer bilgisayar programları gibi uzman sistemlerin bir nüshasını kolaylıkla temin edebilirler. İnsan uzmanlar devamlı değildirler. Ölüm, emeklilik ya da iş transferleri gibi durumlarda uzmanlardan yararlanmak mümkün olmaz. Uzman sistemler, insan uzmanlığının ürettiğinden daha istikrarlı, tekrar edilebilir sonuçlar üretebilir. Bir uzman ise duygusal faktörlerden dolayı belirli aynı durumlar için farklı kararlar alabilir Uzman sistemlere verilen önem, saydığımız ve diğer birçok avantajlarının bir sonucu olarak, gün geçtikçe artmaktadır.