Özet:
Şehiriçi toplu ulaşım ve uzun mesafeli ulaşım probleminin çözülmesi için en uygun yöntem demiryolu sistemleridir. 20. yüzyılda gelişmeye başlayan demiryolu ile taşımacılık, elektriğin bu sistemlerde kullanılmaya başlamasından sonra gelişimini hızla sürdürmüştür. Özellikle güç elektroniğindeki ve kontrol tekniklerindeki gelişmelerden sonra demiryolu sistemleri, elektrik tahrikli sistemler haline gelmiştir. Bu çalışmada, Bir elektrikli ulaşım sistem dizaynı için gerekli olan çalışma safhaları anlatılmıştır. Bir elektrikli ulaşım sisteminin seçiminde AC ve DC besleme gerilimlerinin farkını ve birbirine karşı olan avantajlarını bilmek sistem dizaynı için bir temeldir. Bir sistemin besleme kaynak gerilimini seçmenin yanısıra, seçilen kaynağa ait gerilim düzeyinin sisteme göre belirlenmesi her sisteme göre farklı olabilir. Bu nedenle her sistem kendi özelliklerine göre dizayn edilir. Bu araştırmada genel olarak, bir elektrikli ulaşım sistem dizaynının hangi parametreler göz önüne alınarak yapılacağı anlatılmıştır. Dünya üzerindeki şehiriçi elektrik cer kuvveti sistemlerini ve özelliklerini incelediğimizde İstanbul gibi büyük şehirlerimizde bu uygulamaların yaygınlaştırılması gerekliliği sonucuna varılmaktadır. Ayrıca Dünya" da süper iletken maglev (magnetik kaldırma) hızlı tren sistemleride ülkemiz için geç kalınmadan uygulanmalıdır. Anahtar kelimeler: Demiryolları, elektrikli ulaşım, cer kuvveti, metro, tramvay sistemler, maglev, hızlı trenler. ıx