Özet:
Elektrikli raylı ulaşım araçlarında frenleme sırasında frenleme dirençlerinde ısıyadönüştürülerek harcanan kinetik enerji, tasarlanacak uygun enerji depolama sistemleri ileelektriğe geri dönüştürülebilecek ve bu sayede sistemin enerji etkinliği önemli ölçüdeartırılabilecektir.Bu amaçla hazırlanmış bulunan tez kapsamında enerji depolama sistemlerinin raylı ulaşımtesislerine uygulanabilirliği incelenmektedir. Beş bölüm olarak düzenlenen çalışmada ilkbölüm konuya genel bir giriş niteliği taşımaktadır.İkinci bölümde kent içi raylı ulaşım sistemleri DC LRT sistemi çerçevesinde anlatılmış,ayrıca enerji depolama sistemleri ile raylı ulaşım sistemlerini buluşturan temel husus olanfaydalı frenleme enerjisi açıklanmıştır.Üçüncü bölüm, çalışmanın önemli bir kısmını oluşturan modern enerji depolama sistemlerineayrılmıştır. Bu bölümde mevcut enerji depolama sistemleri açıklanmıştır. Yine bölümdegünümüze kadar yapılmış demiryolu enerji depolama sistem uygulamalarının sonuçlarıdeğerlendirilmeye çalışılmış ve konuyu pekiştiren örnek bir çalışma ile bölümsonlandırılmıştır.Dördüncü bölüm ise önceki bölümlerde incelenen hususların paralelinde İstanbul kent içiulaşımının önemli bir parçası olan LRT sistemi araçlarının faydalı enerji geri kazanımpotansiyellerinin incelenmesidir. Bu amaçla, ilk olarak LRT araçları tahrik yapısıincelenmiştir.Sonuç bölümünde ise çalışmada elde edilen sonuçlar ifade edilmiştir. Buna göre elektriklihafif raylı sistemlere uygulanacak enerji depolama sistemlerinin işletme maliyetlerini önemlioranda azaltabilmesi yanında yatırım maliyetlerinde de önemli tasarruflar sağlayabileceğisonucuna varılmıştır.Anahtar kelimeler: Enerji depolama, Basınçlı hava enerji depolama, Elektrikli raylı ulaşım,Faydalı frenleme, Volan, Süperkapasite, Batarya, Süperiletken bobin.JÜRİ:1. Yrd. Doç. Dr. Faruk BAKAN (Danışman) Kabul tarihi: 10.10.20062. Prof. Dr. Hacı BODUR Sayfa Sayısı: 733. Doç. Dr. Herman SEDEF