Özet:
Son yıllarda hareketli görüntü işleme, günlük yaşantımızın pek çok alanlarındaki uygulamalarda büyük ölçüde önem kazanmaktadır. Bu tür uygulamalardan birisi de trafik kameralarından alınan görüntülere uygulanan görüntü işleme yöntemleri kullanılarak trafik yoğunluğunun ölçülebilmesidir. Bu tez çalışmasında amaç trafik kameralarından kaydedilen video görüntülerindeki hareketli araçların takibi ile trafik akış hızı ve araç yoğunluğunu belirlenmesidir.Yapılan çalışma, İstanbul Büyükşehir Belediyesi trafik kameralarından alınmış ardışık görüntülerdeki hareketin bir takım görüntü işleme yöntemleri kullanılarak analiz edildiği ve elde edilen sonuçlara göre görüntülerdeki araçların hızlarının tahmini hesaplandığı bir uygulamadır.Hareket tespitinde, akış alanlarının elde edilmesinde Lucas Kanade Optiksel Akış (LKOA) ve Ölçekten Bağımsız Öznitelik Dönüşümü Tabanlı Optik Akış (ÖBÖDA) modelleri arasında karşılaştırma yapılmıştır. LKOA modelinde yerel optik akış hesaplaması en küçük kareler yöntemine göre uygulanır. Buna karşı ÖBÖDA modeli ile kenar tespit yöntemleri kullanılarak iki görüntü arasındaki fark elde edilir. Daha düşük kontrasta sahip noktalar elenerek daha kararlı noktalar elde edilir. ÖBÖDA modelinin trafik akış yoğunluğu tespitinde daha iyi sonuçlar verdiği görülmüştür.Araç takibinde aracın ön ve arka noktaları belirlenir. Bu noktalar arasındaki birim uzaklık belirlenir ve gerçek dünyadaki uzaklığına göre araç uzunluğu elde edilir. Araç hızı, araç boyu kadar katettiği yolu ne kadar zamanda geçtiğini saptayarak bunu gerçek zaman ve yola dönüştürüp aracın tahmini hızı bulunur.Uygulama sonucu, trafik yoğunluk analizinde ve araçların sınıflandırılarak sayılmasında ÖBÖDA yönteminin başarılı sonuçlar verdiğini göstermiştir.