Özet:
Geçtiğimiz son on yılda, otomotiv teknolojilerinde enerjinin verimli kullanılabilirliği ve temizenerji kaynaklarının kullanımı doğrultusundaki arayışların paralelinde, hibrit elektrikliaraçlara olan ilgi hızlı bir şekilde artmıştır. Uygun konfigürasyon seçildiğinde ve bölgenincoğrafi koşulları incelenerek sistem yapılandırılmaları yapıldığında, hibrit elektrikli araçlarınkonvansiyonel araçlara göre, yakıt tüketimi ve emisyon değerleri bakımından başarılıoldukları görülmektedir.Tamamlanan bu tez çalışması kapsamında sehir içi toplu taşımada kullanılabilecek bir serihibrit elektrikli otobüsün MATLAB/Simulink ortamında modellemesi yapılmıştır.Modellenmesi tamamlanan aracın üzerinde koşturulmak üzere bir kontrol algoritmasıüzerinde çalışılmış ve konvansiyonel araçla yakıt tüketimi açısından karşılaştırılmasısimülasyon sonuçlarıyla incelenmiştir.Simülasyon çalı?maları ile otomotiv endüstrisinde standart olarak kullanılan ECE ve CBDçevrimleri için yakıt tüketim sonuçları elde edilmiştir. Seri hibrit elektrikli araca ait elektrikselgüç değerleri grafikler halinde verilmiştir. Konvansiyonel araç ile seri hibrit elektrikli araçarasındaki yakıt tüketimi karşılaştırma verileri tablolar halinde sunulmuştur.