Özet:
Kirişli karayolu köprülerinin hareketli yükler altında ana kirişlerinde oluşan eğilme momenti ve mesnet tepkileri hesabında, günümüzde sıkça kullanılan AASHTO Formülleri ve Courbon Metodu oldukça pratik gözükmektedir. Ancak, bu yöntemlerin her kirişli sistemde aynı hassasiyetle uygulanamayacağı açıktır. Ayrıca, bu formüller, tabiiye teşkilinde enleme kirişleri düzeni farklılıklarını dikkate almazlar, halbuki, enleme düzeni, hareketli yüklerin enine dağılımını oldukça etkiler. Bu çalışmada, klasik kirişli bir izostatik köprü tipi seçilerek, H30-S24 hareketli yükü altında köprü ana kirişlerinin orta kesit, L/4 kesiti ve mesnet kesitinde eğilme momentleri ve mesnet tepkileri, muhtemel her türlü enleme düzeni için, (a) AASHTO formülleri ile, (b) Courbon Yöntemi ile, (c) Sonlu Elemanlar Yöntemi ile hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar, muhtelif şekillerde karşılaştırılarak, -yöntemlerin farklılıkları ve hassasiyetleri, -enlemelerin sonuçlara etkileri incelenmiştir. Sonuçta, ampirik formüllerin oldukça konservatif sonuçlar verdikleri ve enleme düzeninin sonuçları yadsınamayacak ölçüde değiştirdiği görülmüştür.