Abstract:
Ulaştırmanın genel tanımı, insanların ve eşyaların zaman ve mekan içerisinde yer değiştirmeleri, olarak yapılmaktadır. Ulaştırma sistemleri, bir hizmet sektörü olan ulaştırma işletmelerine bir altyapı oluşturmaktadırlar. Topluma bir hizmet sunmakta olan ulaştırma işletmeleri, bu esnada karlılıklarını sürdürebilmeyi öncelikli amaç olarak almaktadırlar. Buradan hareketle, işletmelerin kullanıcılara mümkün olan en iyi hizmeti sunarlarken, kendi maliyetlerini olabilecek en düşük düzeyde tutmaya çalışmaları, karlılıklarını yükseltebilmeleri açısından faydalı bir adım olacaktır, denilebilir. Ulaştırma işletmelerinin, kullanıcılara hizmetlerini sunarlarken ellerinde bulundurdukları en önemli araç ( enstrüman ) taşıtlarıdır. Kullanıcıları da seyahatleri açısından en çok ilgilendiren, içinde yolculuk edecekleri taşıtlardır. Konuya bu açıdan yaklaşılırsa, taşıtların hem kullanıcılar hem de işletmeciler açısından ne denli önemli oldukları hemen görülür. Bu tezin amacı, taşıt filosu boyutlandırılması konusunun önemine dikkat çekmek ( işaret etmek ) ve bu işin ne tür değişkenlerden etkilendiğini, bir miktar da olsa, ortaya koyabilmektir. Burada bir çözüm tekniği sunulmamaktadır. Bunun yerine, taşıt filosu boyutlandırılmasını etkileyen değişkenler çıkarılıp bir sistem ( akış diyagramı ) dahilinde tartışmaya sunulmaktadır. Çalışma şu yöntem dahilinde tamamlanmaya çalışılmıştır: Birinci aşamada, ulaştırma sistemi ve onu etkileyen çevre konusunda genel bir bilgiler demeti sunulmuştur. ikinci aşamada, ulaştırma talebi ve sunusundan bahsedilmiştir. Üçüncü aşamada, bir ulaştırma işletmesinin işleyiş tarzından, bu esnada etkili olan değişkenlerden ve sunu eylemlerinden bahsedilmiştir. Bölümün sonunda ise bir ulaştırma işletmesinin nasıl karar aldığı ve karar almanın aşamaları ele alınmıştır.. Dördüncü kısımda da, genel olarak filo boyutlandırılması konusundan bahsedilip bu konuda daha önceden yayınlanmış ve elimize geçmiş bulunan çalışmaların içerikleri ve problemleri çözmek için kullandıkları yöntemler verilip, üç adet çalışmanın derinlemesine incelemesi yapılmaya gayret edilmiştir. Bölümün son kısmında ise, daha önce incelenenlerden de faydalanılarak, filo boyutu için bir algoritma oluşturulmuş ve tartışmaya sunulmuştur. Son kısımda ise sonuçlar ve değerlendirmeler verilmektedir.