Özet:
Bu çalışmada katılımların kontrolünün otoyol trafik akımları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. İstanbul şehrinin önemli problemleri arasında yer alan, Boğaziçi Köprüsü'nden zirve saatlerde geçiş sırasında oluşan tıkanıklığın ortadan kaldırılması ya da hafifletilmesi amacıyla katılım kontrolü bir çözüm olarak görülmektedir. Hazırlanan tezde trafikle ilgili hız, trafik yoğunluk, akım (hacim) kavramlarına ve aralarındaki ilişkilere değinilmiştir. Ayrıca otoyol yönetimi ile ilgili genel bilgiler de (amacı, türleri, trafik sıkışıklığı ve nedenleri vd.) sunulmuştur. Katılım kontrolü özel olarak incelenmiş, amacı, çeşitleri ve uygulama yöntemleri, kıyaslamalı olarak anlatılmıştır. TSIS/CORSIM paket programı ile O-1 karayolunun Asya Avrupa yönünde Boğaziçi Köprüsü'ne yaklaşan kesimlerinin trafik simülasyon modeli oluşturulmuş ve bu simülasyon modeli üzerinde katılım kontrolü uygulaması yapılarak, kontrolün yarattığı etkiler incelenmiştir. Simülasyon uygulamaları katılım kontrolünün, kontrolsüz duruma göre çeşitli faydalar sağladığı (özellikle anayol kesiminde) görülmüştür. Sağlanan faydalar arasında zaman kazancı dikkat çekici boyutlardadır (%10,85 iyileşme). Bununla birlikte, katılım kontrolü uygulandığında doğuracağı sonuçlar kapsamlı bir şekilde araştırılmalıdır. Bu çalışmaların öncelikle simülasyon ortamında yapılması faydalı olacaktır.