Özet:
Günümüzde çok katlı yapılar sosyal yaşamın ve iş hayatının vazgeçilmez bir parçası olmuşlardır. Bu sebeple inşaat mühendisliği alanında da çok katlı yüksek yapılar sıklıkla karşılaşılan projeler arasında yerini almaktadır. Özellikle bu yapıların projelendirilmesi aşamasında yapıya etkiyen yükler, yapım kriterleri ve yapının kullanışlılığı büyük önem kazanmaktadır. Bu nedenle taşıyıcı sistemin tespiti, taşıyıcı sistem elemanların dizayn ve birleşim şekilleri tespitinde maksimum ekonomi ve güvenilirlik sağlanmalı ve yapı bu kriterler göz önünde bulundurularak dizayn edilmelidir. Çok katlı yüksek yapılarda kullanılan taşıyıcı sistemlerden bazıları aşağıda gösterilmiştir:. Çerçeve sistemler. Perde duvarlı sistemler. Çerçeve ve perde duvarlı sistemler. Çekirdekli sistemler. Tübüler sistemler. Kompozit sistemler Yapının ekonomik biçimde tasarımı, yukarıda anlatılan kriterlerin yanında yapının yapılacağı zemin durumuna, yapının kat adedine, yapının yüksekliğinin taban alanına oranına, yapım kriterlerine, bölgesel yönetmeliklere, işgücü maliyetine, malzeme temini kriterlerine ve mekanik sistem kriterlerine bağlıdır. Taşıyıcı sistem bu kriterler göz önünde bulundurularak tasarlanmalıdır. Yapılan bu tez çalışmasında yukarıda anlatılan kriterler göz önünde bulundurularak standart yüklere maruz büro kullanım amaçlı bir yapının taşıyıcı sistemi betonarme ve çelik olarak tasarlanmış, statik ve dinamik analizleri yapılarak maliyetleri kıyaslanmıştır. Karşılaştırma sonucunda çelik taşıyıcı sistem maliyetinin, betonarme taşıyıcı sistem maliyetine göre % 74 oranla daha fazla çıktığı görülmüştür.