Abstract:
Deprem yönetmelikleri, genellikle yeni yapılacak yapıların depremde kabul edilebilir davranış göstermeleri için uyulması gereken kuralları içerir. Ancak iyi projelendirilmemiş veya uygulamasında özen gösterilmemiş mevcut binalarda öngörülenden fazla hasar oluşma olasılığı, deprem şiddetine bağlı olarak artabilir. Bunun yanında, projelendirilmesine ve uygulamasına gerekli özen gösterilmiş binalarda da şiddetli depremler altında kabul edilebilir seviyeden fazla hasar meydana gelebilir. Bu nedenle, mevcut binaların deprem hareketi altındaki davranışlarının ve oluşacak hasarların tahmin edilebilmesi ve gerekirse, güçlendirmenin yapılması deprem mühendisliği ile inşaat mühendisliğinin önemli konularından biridir. Bu çalışmanın amacı, deprem sırasında gösterecekleri performans açısından özel bir öneme sahip olan ilköğretim okullarından, projesi yaygın biçimde uygulanmış birinin doğrusal olmayan çözümleme yöntemleriyle performans değerlendirmesini yapmak ve bazı güçlendirme seçeneklerinin yapısal performansa olan katkısını irdelemektir. Çalışmanın birinci bölümünde, yapı mühendisliği uygulamalarında yaygın olarak kullanılmakta olan geleneksel güçlendirme ve çözümleme yöntemleri ve nispeten yeni bir yaklaşım olan performansa dayalı tasarım açıklanmıştır. İkinci, üçüncü ve dördüncü bölümlerde, sırasıyla, güçlendirme öncesi, geleneksel yöntemlerle güçlendirilmiş ve alasawa yöntemiyle güçlendirilmiş sistemlerin statik itme (pushover) çözümlemesi ve performans değerlendirmesi sonuçlan verilmiştir. Son olarak beşinci bölümde, çözümlemelerden elde edilen sonuçlar karşılaştırmalı olarak irdelenmiştir.