Özet:
İkibinli yıllara gelmiş olduğumuz günümüzde, sürekli gelişmekte olan teknoloji ve artan gelir düzeyleri ulaşım talebinde büyük bir artışa neden olmaktadır. Ülkemiz şartlarında ulaşım konusunda en büyük yük karayollarına düşmektedir. Karayollarında da gerek teknolojik gelişmelere paralel olarak artan ağır taşıt yükü etkileri gerekse olumsuz çevre şartlan, istenen hizmet düzeyinin beklenenden daha önce altında kalınmasına sebep olmaktadır. Özelikle karayolu üstyapısında meydana gelen erken bozulmalar, üstyapının performansının artırılmasına yönelik çalışmaların yoğunlaşmasına sebep olmuştur. Bu çalışmaların önemli bir kısmını da asfalt karışımlarında katkı malzemelerinin kullanılması oluşturmaktadır. Bu tezde, üstyapıda kullanılan malzemeler ve karışım performansının değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler ile ilgili detaylı bir literatür çalışması yapılmıştır. Ayrıca, yine bu bölümde ülkemizde kullanılmakta olan polimer katkı malzemelerinden biri Cariflex TR-1 101 ile ilgili detaylı bilgi verilmiştir. Literatür çalışmasını takiben, 1994 yılında Edirne - Kınalı Otoyolu Lalapaşa Kavşağı kesiminde uygulaması yapılmış olan polimer katkılı sıcak asfalt karışımı tabakasından alınan karot numuneler üzerinde katkılı karışımın uzun dönemli performansı değerlendirilmiştir. Katkılı karışımın uzun dönemli (5 yıl) performansının değerlendirilmesi amacıyla, yukarıda belirtilen kesimden alınan katkılı ve katkısız karot numuneleri üzerinde dolaylı çekme mukavemeti, dolaylı çekme, statik sünme ve tekrarlı sünme deneyleri uygulanmıştır. Bu deneylerden elde edilen verilere dayanarak karışım performanslarının önemli göstergelerinden olan elastisite ve sünme modülleri tespit edilmiş ve bu değerlerin yükleme periyodu, yükleme hızı ve sıcaklık gibi değişkenlerden nasıl etkilendikleri belirlenmiştir.