Abstract:
Model binanın statik hesabı iki ayrı şekilde hesaplandı, tik olarak 1975 Deprem Yönetmeliği, TS-500/69 ve Elastik Teori kullanıldı. Daha sonra 1997 Deprem Yönetmeliği, TS-500/84 ve Taşıma Gücü Yöntemi kullanıldı. 1997 Deprem Yönetmeliği'ne göre eşdeğer deprem yükü %56 daha fazla bulundu. Taşıma Gücü Yöntemi ve 1997 Deprem Yönetmeliği ile yapılan hesaplamalarda kiriş mesnetlerinde ve zemin kat kolonlarında daha fazla donatı bulundu. Elastik Teori ve 1975 Deprem Yönetmeliği ile yapılan hesaplamalarda kiriş açıklıklarında ve birinci kattan itibaren başlayan kolonlarda daha fazla donatıya rastlandı. 1997 Deprem Yönetmeliği'ne göre kirişlerde ve kolon-kiriş birleşim bölgelerinde kesme güvenliği sağlandı. Sİ ve S4 kolonlarında, kolonların kirişlerden %20 daha güçlü olması koşulu sağlandı. Bu koşul S2 kolonu için x-x, S3 kolonu için y-y deprem doğrultusunda sağlanamadı. Zemin kat ve birinci kat kolonlarının devre dışı kaldığı kabul edilerek, bu kolonlarda 10 cm kalınlığında mantolama yapıldı. Taşıma Gücü Yöntemine göre ve 1997 Deprem Yönetmeliği'ne göre taşıyıcı sistem tekrar hesaplandı ve kolon donatıları bulundu. Zemin katta kolon donatı miktarının minimum değere çok yakın olduğu görüldü. Kolonların mantolanmasından sonra, kolonların kirişlerden %20 daha güçlü olması koşulu bütün kolonlarda sağlandı.