Özet:
Bu tez kapsamında son yıllarda ülkemizde de geniş uygulama alanı bulmaya başlayan derin kazı konusunda temel konulara değinilmiştir. Bu çalışmada yeni kurallar ve kavramlar ortaya koymak yerine derin kazı konusunda ihmal edilen temel konular irdelenmiştir. Derin kazı bir gereksinimden doğduğuna göre konuya ilişkin geoteknik sorunların giderilmesi gerekmektedir. Bu gereksinimin ortaya çıkmasıyla bilim adamları da konu üzerinde çalışmışlar ve 20. yüzyılın başlarından günümüze dek kapsamlı araştırmalar ortaya koymuşlardır. Bu çalışmalar ışığında temel konular üzerinde yapılan bir çalışma sunulmaktadır. Bu çalışmada derin kazı problemleri ele alınmaktadır. Bunlardan bazıları, yer altı suyu kontrolü ve yer altı suyunun derin kazılardaki rolü, kazı arkasında ve yakınındaki zemin davranışları ve özellikleri, derin kazı problemlerinin analizinde nasıl yöntemler izlenmesi gerektiği şeklinde sıralanabilir. Çalışmayı uygulamadan bir örnek ile desteklenmiştir. Uygulama örneği olarak, Adana Hafif Raylı Taşıma Sistemi Projesi kapsamında olan Vilayet İstasyonu ile Çifte Minare İstasyonu arasında yer alan yaklaşık 800 m aç-kapa tünelleridir. Boru destekli kesişen ve aralıklı fore kazıklı iksa sisteminde sahada oluşan deplasmanlar ile tasarım da bulunan deplasmanların karşılaştırılma sı yapılmıştır. Bu proje de yer alan geoteknik veriler, bu veriler ışığında değerlendirmeler, sondaj loğları, izlenilen analiz yöntemi ve elde edilen sonuçlar bu çalışmada sunulmaktadır.