Özet:
Çelik kiriş-kolon birleşimleri, yaygın hesap metodlannda, rijit veya mafsalh olarak sınıflandırılırlar. Teorik varsayımları baz alan bu sınıflandırmada, rijit bir düğüm noktasında kesişen eleman eksenleri arasında yerel bir dönme olmadığı düşünülmektedir ve dolayısıyla dıştan etkiyen eğilme momenti elemanlara rijitlikleriyle orantılı olarak dağıtılmaktadır. Mafsalh bir düğüm noktasında ise kolona bağlanan kiriş moment aktarmamakta ve uçlarından dönebilmektedir. Gerçekte ise bir düğüm noktası ne tam rijit, ne de tam mafsaldır ve yan-rijit diye adlandırılan nonlineer bir davranış gösterir. Yan-rijit davranışı esas alan araştırmaların sonuçlan yük-deplasman, moment-deplasman veya moment-dönme eğrileri olmak üzere çeşitli biçimlerde verilmiş, fakat birleşim davranışını en iyi moment-dönme eğrilerinin gösterdiği görülmüştür. Dolayısıyla birleşimlerin gerek sınıflandırılması, gerekse taşıma gücü hesaplan moment-dönme eğrileri esas alınarak yapılmıştır. Deneysel çahşmalann incelenmesine paralel olarak, moment-dönme fonksiyonlarının türetilmesi konusunda yapılan çalışmalar da incelenmiştir. Konuyla ilgili temel teorik bilgiler derlenip, özetlendikten sonra, kaynaklı ve bulonlu yan-rijit birleşimlerin Eurocode3'e göre hesap metotları, geniş kapsamlı olarak tanıtılmış ve bu hesap metotlarını içeren sayısal bir uygulamaya yer verilmiştir. Sonuç bölümünde ise yan-rijit tasarımın yapı maliyetinde sebep olacağı tasarruflar özetlenmiştir.