Özet:
Zemin taneleri arasındaki efektif gerilmenin ortadan kalkması ve su-katı heterojen karışımının sıvı gibi hareket etmeye başlamasına `sıvılaşma' denilmektedir. Bu şartlar altındaki deniz yapısının temel zemini taşıma kabiliyetini yitirmekte ve üzerindeki yapıda ciddi hasarlara yol açabilmektedir. Bu çalışmada öncelikle sıvılaşma olayı örneklerle vurgulanmakta, özellikle deprem etkisiyle belirme ihtimali yüksek olan deniz tabanı sıvılaşmasını engellemek veya en aza indirgemek amacıyla uygulanan başlıca deniz tabanı zemin iyileştirme yöntemleri açıklanarak karşılaştırılmaları yapılmakta ve yöntemler hakkında önerilerde bulunulmaktadır. Kompaksiyon betonlama, jet betonlama ve çimento enjeksiyonu olmak üzere başlıca üç farklı deniz tabanı zemin iyileştirme yöntemi bulunmaktadır. Bu çalışmada, söz konusu yöntemler sırayla açıklanmakta, Marmaray Projesi deniz altı tüp geçit temel zemininde ve Gölcük Ford-Otosan Limanı deniz tabanında uygulanmış kompaksiyon ve jet betonlama deniz tabanı iyileştirme uygulamaları ayrıntılarıyla anlatılmaktadır. Ayrıca üç temel zemin iyileştirme yöntemi belirli ölçütlere göre karşılaştırılmakta, hangi yöntemin hangi şartlar altında daha başarılı ve uygun olacağı hakkında çeşitli saptamalarda bulunulmaktadır. Sonuç olarak da yöntemlerin uygulanma koşulları, verimlilikleri, zemin iyileştirmedeki başarıları hakkında yorumlar yapılmakta ve çeşitli öneriler sunulmaktadır.