Abstract:
Raylı taşımacılıkta dingil yüklerinin, seyir hızlarının ve konfor isteğinin artması ile demiryolu altyapısının tasarımı ve yapımı demiryolu endüstrisinin en önemli konuları arasına girmiştir. Hız artışı ile birlikte, altyapıya iletilen dinamik yükler de arttığından, yolda oluşan kalıcı yer ve şekil değiştirmeler, yolun yatay ve düşey geometrisinde bozulmalara, dolayısıyla yol ve taşıtlara gelen etkilerin daha da artarak, konfor ve güvenlik değerlerinin düşmesine yol açmaktadır. Bu nedenle, demiryollarının yapılacağı kesimlerde gerekli altyapı özelliklerinin duyarlılıkla saptanması ve ekonomik olarak uzun süre hizmet verebilecek bir yapı oluşturulması gerekir. Bu çalışmada, altyapı tasarım yöntemlerinden biri olan Quasi-statik tasarım yöntemi kullanılarak, bir altyapı tasarımı yapmak amaçlanmıştır. Çalışma sunulurken, üstyapıya gelen etkiler ve üstyapıyı oluşturan elemanlar, altyapının üzerine inşa edileceği taban zemini ve günümüzde altyapı terminolojisi yerine kullanılan yol yatağı tabakaları hakkında bilgi verilmiştir. Bu bilgilere ek olarak, dünyada kullanılan ve geçerliliğini koruyan çeşitli ülkelere ait altyapı tasarım modellerinin karşılaştırılması bir başlık altında işlenmiştir. Tezin tasarım bölümünde Excel yazılımı kullanılmıştır. Farklı tip üstyapılar ve işletim hızlarında altyapı tasarımları yapılmıştır ve tasarım sonuçları tablolar ve grafikler üzerinde gösterilmiştir. Bu farklı üstyapılara sahip altyapı tasarım sonuçları birbirleri ile karşılaştırılmıştır.