Özet:
Dünya üzerinde deniz yolu ile yapılan taşımacılık hacmi toplam taşımacılığın % 90'ınatekabül etmektedir. Teknolojik gelişmelerle deniz yoluyla yapılan taşımacılıkta son derece modern, yüksek hız ve güce sahip gemilerin kullanılmasıyla bu oran hızla artmış ve artmaya devam etmektedir. İşletme ve ekonomik nedenlerden dolayı gemilerin romörk yardımı almadan kendi imkanlarıyla yanaşması tercih edilmiş, fakat bu yolla yapılan yanaşmalar sırasında taban erozyonu problemi ortaya çıkmıştır. Limanlarda yanaşma yapısının çevresinde oluşan ve yerel oyulma şeklinde kendini gösteren bu olay yapıları stabilite problemiyle karşı karşıya bırakmıştır. Konuyla ilgili yapılmış ve yapılacak çalışmalar liman işletmecileri ve ilgili yapıların projelendirilmesini yapacak mühendisler için büyük önem arz etmektedir. Yapılan çalışmaların büyük emek ve süre istemesinden ve olaya etkili birkaç parametre dışındaki diğer değişkenlerle ilgili çalışmaların azlığından olayın bütününün araştırılması daha uzun yıllar sürecektir. Bu çalışmada kazıklı olarak inşa edilmiş rıhtımlarda pervanelerden çıkan su jetlerinin etkisiyle oluşacak oyulma mekanizması incelenmiştir. Çalışmada bir çift kazıktan oluşan kazık grubu seçilmiştir. Kazıklar ard arda yerleştirilmiş, sabit olan birinci kazık ile aralarındaki mesafe değiştirilen ikinci kazığın oluşturdukları oyulma profilleri belirlenmiştir. Oyulma derinlikleri, oyulma ve yığılma profillerinin boyları ve bunların a/D parametresiyle olan ilişkileri üzerinde durulmuştur. Konuyla ilgili benzer çalışmaların yeterli olmaması gruplar arasında ilişkilendirme yoluyla sonuçların değerlendirilmesi yapılmaya çalışılmıştır.