Özet:
Limanların güvenliği ve kıyıların korunması amacıyla inşa edilen pek çok kıyı yapısı porozitelidir. Yıllar boyunca taş dolgu tipinde yapılmış poroziteli yapılar yaygın olarak kullanılmıştır. Ancak, düşey poroziteli yapılar, hidrolik performansları hakkında çok kısıtlı bilgi olmasından dolayı nadiren kullanılmışlardır. Düşey yüzlü duvarlara sahip kıyı yapıları, yüzeye çarpan dalgalar nedeniyle tırmanma, aşma veya yansıma gibi dalga hareketlerine maruz kalırlar. Dalgalar bu hareketleri sonucunda gerek yapı önünde ve arkasında gerekse yapı üzerinde çeşitli tehlikelere sebep olmaktadır. Bu durumlar liman girişlerinde küçük teknelerin manevralarını, yanaşma hareketlerini ve liman içindeki yolcu/yük indirip bindirme gibi faaliyetleri zorlaştırmaktadır. Ayrıca kıyı koruma yapılarının arkasında mevcut karayolunda seyreden araçları veya trenlerdeki sürücü ve yolcuları tehdit etmektedir. Düşey kıyı duvarlarının yansıma ve aşma gibi olumsuz etkilerini azaltmak amacıyla perfore kıyı duvarları alternatifleri mevcuttur. Bu çalışmanın amacı, düzenli ve kırılmayan dalga şartları altında ve farklı dalga karakteristiklerinde çiftli perfore duvarların hidrolik performansının araştırılmasıdır. Duvarların hidrolik performansı duvarların geçirimliği, yansıma özelliği ve üsten aşma olarak dikkate alınmaktadır. Ancak bu çalışmada duvarlarda üsten aşma etkisi ihmal edilerek sadece yansıma ve iletim açısından değerlendirme yapılabilmesi için duvarlar yeterli yükseklikte yapılmıştır. Deneysel çalışma sonucunda, duvar çiftlerinin yansıyan ve iletilen dalga yükseklikleri ölçülerek yansıma ve iletim katsayıları elde edilmiştir. Böylece farklı poroziteye sahip kıyı duvar çiftlerinin farklı yerleştirme ve dalga şartları altında performansları değerlendirilmiştir. Çiftli perfore duvarların yansıma ve iletim verimliliğinde rölatif dalga yüksekliği, (Hi/d), yapı porozitesi, (P) ve rölatif açıklık oranı, (B/Li) en etkili parametreler olduğu sonucuna varılmıştır.