dc.description.abstract |
Ülkemizde şehirlerin plansız olarak tek merkezli veya çok merkezli olarak büyümesi ile, diğer sorunlarla birlikte ulaşım ve trafik en önemli sorunlardan biri haline gelmektedir. Bu problemin kaynağında, özel araç kullanımının artması, merkezi iş alanlarına (MİA) özel araçlarla gelmesi, MİA'da otopark kapasitesinin yetersizliği, ücretinin yüksek olması gibi sebeplerden dolayı araçların uygunsuz şekilde yol kenarına park edilmesi, bunun sonuncunda mevcut kapasitenin kullanılamaması gibi sebeplerin var olduğu söylenebilir. Bu gibi sorunlara MİA'da ki yol ağı yetersizliği de eklenince problem daha da büyümektedir. Bu problemin çözümü için çoklu ulaşım türlerini destekleyen veya kademeli olarak çoklu ulaşım sistemine geçişi sağlayan planlama çalışmasının yapılması gereklidir. Planlama çalışmalarında, toplu taşımayı özendirici çalışmaların yapılmasında en önemli etken toplu taşımaya kolay erişimi sağlamaktır. Bunun sağlanması için, özel araçların merkezi iş alanlarına girmesini cazip olmaktan çıkaracak, özel araçtan toplu taşımaya aktarmayı özendirici çözümlerin ve buna yönelik tesislerin planlanması gerekmektedir. Bu tesisler ise fonksiyonlarına (fırsatçı, ortak araç kullanımlı, uydu park tesisleri gibi) veya konumlarına(kırsal alan, uzun mesafe, park et devam et tesisleri gibi) göre sınıflandırılabilen park et ve devam et (park and ride) olarak isimlendirilmektedir. Bu tez çalışmasında, otoparkın tanımı ve çeşitleri detaylı olarak anlatılmış, park et ve devam et tesislerinin tanımlaması, sınıflandırılması, konumlandırılması ve planlama sürecine ilişkin detaylı literatür bilgisi verilmiştir. Ayrıca örnek olmak üzere Harem Otoparkı da bu kapsamda incelenmiş ve kullanıcılara anketler yapılmıştır. Çalışma sonucunda park et ve devam et alanlarının konumlarının belirlenmesindeki sınıflandırmanın gerçekleştirilebilmesi için dikkat edilmesi gereken hususlar verilmiş, bu sınıflandırmada Harem Otoparkının yeri belirlenmiştir. |
|