Özet:
Kıyı koruması için kullanılan en yaygın yapı tiplerinden biri olan kıyı duvarları, korudukları alanda genellikle erozyon ve su baskınını önlemek ve dalga etkilerinin duvarın arka tarafına geçmesini engellemek amacıyla kullanılmaktadırlar. Bu amaç doğrultusunda inşası için daha az yer, malzeme ve zaman gerektiren düşey kıyı duvarları tercih edilmektedir. Fakat bu duvarların düşey ve geçirimsiz yapıları duvar önünde gelen dalgaların şiddetli yansımalar oluşturmasına sebep olmaktadır. Bu durum liman girişlerinde küçük teknelerin manevralarını, yanaşma hareketlerini ve liman içindeki yolcu/yük indirip bindirme gibi faaliyetleri zorlaştırmaktadır. Ayrıca yapı önündeki yansımalardan dolayı düşey duvarın topuk kısmında oyulmalar dolayısıyla da erozyon meydana gelebilmektedir. Düşey kıyı duvarlarının bu olumsuz etkilerini önlemek amacıyla perfore kıyı duvarları tercih edilmektedir. Bu çalışmada tekli perfore düşey duvarların hidrolik performanslarında dalga yansıması ve iletimini araştırmak amacıyla bir dizi deneysel yapılmıştır. Deneyler düzenli dalga koşullarında yapılmış ve dalga aşmasına müsaade edilmemiştir. Yapı porozitesini sağlayan boşluklar dairesel olarak seçilmiştir. %20, %26, %40 poroziteli olmak üzere üç farklı perfore duvar modeli ile çalışılmıştır. Deneysel çalışma sonucunda düşey perfore duvarlarda yansıma ve iletim verimliliğinde rölatif dalga yüksekliği ve yapı porozitesinin en etkili parametreler olduğu sonucuna varılmıştır. Her üç duvar karşılaştırıldığında %40 poroziteye sahip duvarda en düşük yansıma ve en yüksek iletim elde edilmiştir. Dalga yüksekliklerinin artmasıyla yansımanın arttığı görülmüştür. Dalga yansıması ve iletimin dalga periyodundan bağımsız olduğu görülmüştür.