Özet:
Ülkemizdeki demiryolları yıllar süren ihmaller ve ilgisizlik sonucu modern teknolojinin oldukça gerisinde kalmıştır. Bununla birlikte, artan yük ve yolcu ulaşım talebi karşısında demiryollarımız diğer ulaştırma sistemlerine nazaran oldukça verimsiz kalmıştır. Günümüzde demiryollarında yapılan çeşitli iyileştirme çalışmaları ise zaman zaman trajik kazalarla sonuçlanmaktadır. Bu tez çalışmasında uzun kaynaklı demiryolu hatlarında yanal stabilite konusu incelenmiş ve burkulmaya neden olan parametreler irdelenmiştir. Bu bağlamda öncelikle demiryolu yapısının zorlanması anlatılmıştır. Sonra sırasıyla demiryolu üstyapısı mekanik bir sistem olarak incelenmiş ve yolda ortaya çıkan dirençler ele alınmıştır. Daha sonra, uzun kaynaklı demiryollarında yanal stabiliteyi inceleyen başlıca yöntemler sırasıyla anlatılmıştır. Her yöntem anlatımı sonunda etki parametrelerine bağlı olarak yanal stabilitenin değişiminin incelendiği grafikler verilmiştir. Çalışmanın son kısmında ise bu yöntemlerin bir karşılaştırması yapılmıştır.