Özet:
Günümüzde gelişen teknoloji ile demiryollarında 360 km/sa hıza ulaşmak mümkündür. Konvansiyonel demiryolundan farklı geometrik standartlara sahip yüksek hızlı demiryollarının altyapı ve üstyapı özellikleri de farklı olmaktadır. Yüksek hızlı demiryollarının (YHD) geometrik özellikleri, altyapısı ve üstyapısı bu hıza ulaşmayı mümkün kılmaktadır. Demiryollarında yüksek hıza ulaşmak için gerekli olan geometrik özellikler, altyapı, farklı ülkelerdeki uygulamalar ve standartlarının araştırıldığı bu çalışma, yerli ve yabancı kaynaklardan derlenmiştir. Tezin içeriğinde, konvansiyonel demiryolunun doğuşu, üst yapısı ve altyapısı ayrı bir bölümde verilerek mevcut tanımlar ve ifadelerin daha iyi anlaşılması amaçlanmıştır. Yüksek hızlı demiryollarına ait bilgiler ise ayrı bir bölümde verilerek gerektiğinde konvansiyonel demiryolu bölümüne atıfta bulunulmuştur. İncelenen makalelerden, YHD için bakım maliyetinin ve bakım süresinin az olmasının amaçlandığı, geçiş bölgelerinde rijitliğin sürekliliğinin sağlanmasının şart olduğu ve ülkelerarası işletim için kriterlerde (TSI) verilmiş büyüklüklerin değerlerini sağlayacak şekilde yolun inşa edilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır.