Özet:
Bu çalışmanın amacı, farklı liselerdeki dokuz, on ve on birinci sınıflardaki öğrencilerin matematiksel soyutlama seviyelerini incelemektir. Ayrıca bu öğrencilerin soyutlama yaparken karşılaştıkları güçlükleri belirlemek ve bu süreçte soyutlama seviyesini indirgeyip indirgemediklerini analiz etmektir. Bu amaçla kendi hazırladığımız sorular ve Hazzan ve Zazkis' in yaptığı çalışmadan belli sorular alınarak öğrencilere sorulmuştur. Yapılan çalışma nitel bir çalışma olup yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi kullanılmıştır. Görüşmelerde ses kaydı yapılmıştır, sonra dökümleri hazırlanıp, çalışma yaprakları ile data analizi yapılmıştır. Katılımcıların çalışmalarına yer verilmiştir. Yapılan bu çalışma büyük bir çalışmanın bir parçasını oluşturmaktadır. Bu kapsamda 6 Anadolu Lisesindeki dokuz, on ve on birinci sınıflardan 18' er öğrenci olmak üzere toplam 54 öğrenci ile görüşülmüştür. Çalışma kağıtları ve görüşmelerden elde edilen veriler genel olarak öğrencilerin soyut düşünmede zorlandıklarını ve hangi durumlarda soyutlama seviyelerini indirgediklerini göstermiştir. Sonuç olarak matematiksel soyutlama,1- genelleştirme,2- ilişkilendirme boyutunda ele alınmıştır. Soyutlamanın indirgenmesi ise aritmetik işlemlerle gözlemlenmiştir. Kavramsal ve işlemsel anlamanın soyutlama ve soyutlamanın indirgenmesine yansıması incelenmiştir. Matematiksel soyutlamanın önemini anlatabilmek için bu konuyla ilgili daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır.