Özet:
Askı Sistemleri, taşıtlarda tekerlesin araç gövdesine başlanabilmesi için kullanılan elemanların oluşturduğu sistemdir. Bu bütün süspansiyon sistemini içermektedir. Taşıtın yol ile temasının sürekli olabilmesi ve seyir emniyeti için askı sistemi oldukça hassas bir konu oluşturmaktadır. Bu çalışmada öncelikle kullanılan askı sistemlerinin örnekleri incelenmiştir. Kullanılan askı sistemlerinde oluşan kuvvetler incelenmiştir. Daha sonra bu kuvvetler gözönüne alınarak öncelikle konunun kısa anlatımı yapılmış, sonra formüllerle ifade edilmiştir. Bölüm sonlarında örnek taşıtlar için o konuya ait örnekler yapılmıştır. Bu örneklerde formüllerin hangi durumlarda kullanıldığı ve tablo ile grafiklerden değerlerin nasıl alındısı gösterilmiştir. Çalışmanın asıl amacı binek taşıtları için bir hesap yöntemi çıkarılmasıdır. Bu doğrultuda bir çalışma yapılarak genelleme ye gidilmiştir. Çalışmada daha sonra halen kullanılmakta olan Otosan Ford Taunus 1.6 GL modeli için bir inceleme yapılmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Bu uygulama sonucu taşıtın çeşitli zorlama durumları için emniyet katsayıları çıkartılmıştır. Tezde son olarak Tuzla Askeri Jeep Fabrika' sında üretilmekte olan jeepin katı aks sisteminin bağımsız aksa dönmesi için ön çalışma yapılmıştır.