YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Gemilerdeki tüm arıtma sistemlerinin incelenmesi, karşılaştırılması ve öneriler getirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Prof. Dr. Oğuz Soylu
dc.contributor.author Keskin, Serdar
dc.date.accessioned 2018-07-30T07:47:29Z
dc.date.available 2018-07-30T07:47:29Z
dc.date.issued 1995
dc.identifier.uri http://localhost:6060/xmlui/handle/1/9623
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 1995
dc.description.abstract Denizlerde faaliyet gösteren gemilerin yarattığı kirlilik uzun zamanlardan beri üzerinde düşünülen bir konudur. Geçmişte gemiler tüm artıklarını ve atıklarını açık denize yada kara sularına boşaltırlardı. 1970'li yılların başlarında uluslararası kuruluşlar denizlerin gemilerden yaratılan kirliliği önlemek için bir takım kurallar yürürlüğe koymuşlardır. Sonuç olarak gemilerdeki sistemlere ek olarak yeni sistemler bulundurmak zorunluluğu doğmuştur. Petrol türevlerinin, lağım sularının, banyo sularının deniz doğasında bulunan canlılara verdiği zarar bu kuralların uygulanmasındaki zorunluluğunu ortaya koymuştur. Gemilerde pis suyun arıtılmasında, toplama ve tutma, parçalama ve klorlama, fiziksel ayrıştırma, fiziksel/kimyasal arıtma ve biyolojik arıtma yöntemleri kullanılmaktadır. Yağlısu arıtıcıları su ve yağ arasındaki özgül ağırlık farklılığından faydalanarak arıtma yapar. Çoğu yağlısu arıtıcıları üç kısımdan oluşur. Birincisi özgül ağırlık farklılığının yarattığı etkinin kullanıldığı ve büyük boyutlu yağ damlacıklarının yükseldiği kısımdır. Bu kısımda aynı zamanda katı partikül çökelmeside oluşur. İkinci bölüm ise küçük boyutlu yağ/yakıt damlacıklarının birleştirilerek yeterli yükselme hızına sahip büyük boyutlu damlacıkların oluşturulduğu birleştirici plakalar kısmıdır. Bu kısımda, birinci kısımda çökelme için yeterli zamanı bulamayan katı partiküllerde çökelir. Üçüncü kışıma kadar akış hızına, kullanılan pompa tipine ve arıtıcı cinsine kadar 100 ppm'e kadar ayrıştırma yapılabilir. Yağlısuyun istenilen standartlardaki 15 ppm'lik değere ulaşmasını ise üçüncü kısım yani son birleştirici plakalar sağlar. Dizel motorlarda ve türbinlerde verimli çalışmayı sağlamak maksadıyla yağlama yağı ve akaryakıt içindeki yabancı maddelerin arıtılması gerekmektedir. Bu kirlilikler metal parçacıkları, su, kül ve çeşitli asitler olabilir. Bu kirlilik yaratıcı maddelerin arıtılmasında santrifüj kuvvet, filitrasyon ve birleştirme yöntemleri kullanılır. Fakat bu yöntemlerden en etkin olanı santrifüj etkidir. Santrifüj arıtıcılar yağın yada yakıtın içinden suyun alınmasında ve katı partikül kirliliğinin alınmasında kullanılırlar. İki sıvının birbirinden ayrıştırılması olayına "Purifikasyon", sıvı içinden katı partikül ayrıştırılmasına "Klerifikasyon" adı verilir. Denizlerin gemilerden oluşan kirliliğini önlemek konusunda yapılan titiz çalışmalar ve kısıtlamalar elde edilen atıkların gemide toplanmasına neden olmuştur. Gemilerde kullanılan uygun nitelikli yakıcılar ile atık su arıtma sisteminin atıkları ve yağlısu arıtıcısının petrol türevi atıkları yakılabilmektedir. Böylelikle gemideki tüm atıkları yok edebilen bir cihaz kullanılabilmektedir. Doğaya olan zararları bilinen CO, NOx ve HC'lı emülsiyonların kaynaklarından biride içten yanmalı makinalardır. Katalatik konvertörler bu emülsiyonları kontrol etmek maksadıyla kullanılmaktadırlar.
dc.subject Yağlı su arıtıcıları
dc.subject Yakıt ve yağ arıtıcıları
dc.subject Pis su atıklarının arıtılması
dc.title Gemilerdeki tüm arıtma sistemlerinin incelenmesi, karşılaştırılması ve öneriler getirilmesi
dc.type Tez


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster