Özet:
Tez çalışmamda, ülkemizde güncel bir konu olan Trafik kazalarını ele aldım. Trafik kazaları konusu, Türkiye'nin en önemli sorunları içerisinde yer almasına karşın bu alanda yeterli bilimsel çalışma yapılmamaktadır. Trafik kazalarım önlemek için, bilimsel açıdan oluşum nedenlerini incelemek gerekir. Bu da ancak Trafik kazası analizi ile mümkündür. Bu nedenle tezimin önemli bölümünü Trafik kazası analizi oluşturmaktadır. Tezimin ilk bölümünde, taşıt ve yolcu güvenlik sistemleri ele alınmıştır. Bu sistemler aktif ve pasif güvenlik sistemleri olarak ikiye ayrılmış ve pasif güvenlik sistemleri (taşıt yapısı, taşıt büyüklüğü, emniyet kemeri, oturma pozisyonu, hava yastığı, ABS fren sistemi, gündüz farların kullanımı) detaylı olarak incelenmiştir. ikinci bölümde, trafik kazaları sonucu meydana gelen yaralama olayları incelenmiştir. Yaralanma analizinin niçin ve nasıl yapıldığı sorularına cevap verilmiştir. Yaralanma analizi ile kaza analizi arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Trafik kazalarında sıkça rastlanan ölümcül beyin travmaları ve taşıt-yaya çarpışmaları konu edilmiş, yaralanma mekanizmaları incelenmiştir. Tezimin üçüncü bölümünde, bir çarpışma testinin (crash-test) nasıl yapıldığı, test sonuçlarından nasıl yararlanıldığı açıklanmıştır. Özellikle bu testlerden elde edilen verilerin, sonlu elemanlar yöntemi ile nasıl modellendiği incelenmiştir. Tezimin son bölümünde ise, kaza analizinin nasıl yapıldığı, seçilen kaza analizi tekniğinin sonuç üzerindeki etkileri belirlenmiştir. Ayrıca özel bir kaza analizi olan, 'Taşıt lambalarının çarpışma sırasında açık olup olmadığının araştırılması' incelenmiştir. Son olarak, Trafik kazası analizlerinde kullanılmak üzere çeşitli kaza durumları, fizik kuralları çerçevesinde deneysel veya teorik olarak bulunan denklem ve tablolar ile açıklanmaya çalışılmıştır.