Özet:
ISO 9000Kalite Yönetimi ve Kalite Güvencesi Standardları üretim ve hizmet sektörlerinde kalite yönetimi, kalite güvencesi ve kalite sistemlerinin belgelendirilmesi için oluşturulmuştur. Herbir işletmenin kalite güvence sistemi diğerinden farklıdır ve işletmeye özgü bir yapıya sahiptir. Kalite yönetimi, kalite güvencesi, kalite kontrol, kalite sistemi ve kalite tetkiki kavramları işletmeler açısından önemlidir. Bir işletmenin performansındaki temel etken ürün ve hizmetlerinin kalitesidir. ISO 9000 standardları ürün ve hizmette müşterinin kalite gereksinimlerini her aşamada karşılamayı hedefler. Bu hedefle, ürün kalitesini değil, sistemin kalitesini esas alır. ISO 9000 standardları, kalite sistemi gerekliliklerinin asgari standardıdır. Endüstriyel işletmeler için kalite konusunda ulaşılmak istenen ana hedef, toplam kalite yönetimi olmalıdır. ISO 9000 standardlarına uygun bir kalite güvence sistemi kurmak ve geliştirerek işletmek, toplam kalite yönetimi hedefine ulaşmada önemli bir adımdır. ISO 9000 kalite güvence sistemi kurma ve belgelendirme sürecinin aşamaları, sıralanmaları değişmekle birlikte şunlardır: 1. üst yönetimin kararım açıklaması, 2. danışman ve belgelendirme kuruluşlarının seçimi, 3. insan kaynaklarının planlanması ve eğitimi, 4. mevcut durumun değerlendirilmesi ve iş süreçlerinini analizi, 5.iyileştirme planının hazırlanması ve dokümantasyonun tanımlanması, 6. sistemin dokümantasyonu, dokümantasyonun onayı ve yayınlanması, 7. kuruluş içi kalite tetkiki, 8. belgelendirme kuruluşu ön tetkiki ve belgelendirme tetkiki, 9. belgelendirme sonrası sürekli iyileştirme ve geliştirme. Kalite sistemi dokümantasyonu işletmenin güncel uygulamalarım yansıtır. ISO 9000 kalite güvence sistemi kurma ve belgelendirme sürecinde uygulanacak altın kural, sistemi olabildiğince basit kurmak ve özlü bir şekilde dökümante etmektir. Kaynaklan kısıtlı küçük ve orta ölçekli yan sanayi işletmeleri, kalite ile ilgili faaliyetler konusunda finansal ve teknik yönlerden desteklenmelidir.