Özet:
Beş bölümden oluşan bu çalışmada J79 turbojet motorunun kojenerasyon amacıyla kullanılmasının olabilirlik araştırması sonucunda LM-1500 gaz türbini modeline dönüştürülmesine yönelik bir çözüm getirilmek istenmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde gaz türbinleri hakkında genel bilgi verilmiştir. İkinci bölümde J79 turbojet motorunun teknik özelliklerinin tanıtılması ve egzost gazının ısısından yararlanarak aerotermodinamik hesap yöntemi ile bir kademeli güç türbininin irdelenmesi yapılmıştır. Üçüncü bölümde ise LM-1500 gaz türbinine dönüşümü açısından gaz jeneratörü olarak J79- GE-19 turbojet motorunun kompresör, yanma odası ve türbin kısımlarının yapısı ayrıntılı biçimde incelenmiştir. Daha sonra LM-1500 gaz türbininin güç türbini kısmı ve egzost nozulu üzerinde durulmuştur. Dördüncü bölümde kojenerasyon tesisinin ekonomiklik durumu araştırılmıştır. Birim elektrik enerjisinin üretim maliyetinin hesabı tesisin yatırım veya sermaye, işletme ve bakım ile yakıt maliyetleri spesifik değerler esas alınarak bulunmuştur. Atik ısı kazanının kullanılması halinde kojenerasyon sisteminden sağlanacak doymuş buharın ısı gücü hesaplanmıştır. Bu ısı gücünden değişik proseslerde yararlanılması mümkündür. Ayrıca bu şekilde ısı enerjisinden sağlanacak tasarruf miktarı enerji maliyeti ile hesaplanmıştır. Son bölümde yapılan araştırmalardan elde edilen bilgiler ışığında sonuç ve önerilere yer verilmiştir. Sonuç kısmında J79 turbojet motorunun gaz jeneratörü olarak kullanılması ve buna ilave olarak bir basamaklı güç türbini, egzost nozulu ve diğer kısımların montajı sonucu 7LM-1500 modeli gaz türbini dizaynına dönüştürülmesine yönelik bilgi verilmiştir. Fizibilite raporunun hazırlanması için yapılacak görev bölümü ve proje aşamaları öneriler kısmında sunulmuştur. Ayrıca EK' te J79 turbojet motorunun 7LM-1500 modeli gaz türbini haline dönüştürülmesinde kullanılacak kısımların parçalarına ait şekiller ile 7LM-1500 modeli gaz türbininin performans değerlerine ait diyagramlar sunulmuştur.