dc.description.abstract |
Bütün taşıtlar gibi hava taşıtları için de öncelikli iki amaç : Seyahatin emniyetli ve verimli bir şekilde olması ve konfor şartlarının oluşturulmasıdır. Günümüz yolcu uçakları emniyet ve verimin sağlanması için , hava olaylarının etkin olmadığı yüksek irtifalan tercih ederken, konfor şartlarının oluşturulması birinci derecede uçak klima sistemine düşmekte ve yalnız konfor değil daha önemlisi yaşanabilir ortam şartlan sağlanmaktadır. Büyük kapasiteli yolcu uçaklarının ve bu çalışmada klima sisteminin incelendiği AIRBUS 310 tipi yolcu uçağının yaklaşık uçuş yüksekliği olan 12192 metre (40000 Feet), doğal ortam olarak zor bir ortamdır. Burada havanın yoğunluğu deniz seviyesindeki yoğunluğunun lA inden az, sıcaklığı -60 °C, ve bağıl nem seviyesi yeryüzünün en kuru parçasındaki neme eşit olur ki bu ortamda hiçbir hayat var olamaz. Bu açıdan, atmosferin üst seviyesinde seyahat edebilmek için gerekli şartların sağlanması amacı ile harcanan büyük çaba şaşırtıcı değildir. Uçak içinde, gerek atmosferin üst seviyelerinde, gerekse deniz seviyesinde konfor şartlarının sağlanması bütünüyle Klima Sisteminin görevidir. Klima Sistemi bir çok alt sistemden oluşur : Kabin Basınçlandırma ve Kontrol Sistemi, Hava Şartlandırma, Dağıtım ve Toplama Sistemleri, Sıcaklık Kontrol Sistemi... Kabin basınçlandırma sistemi , yükseklere çıkıldıkça hava basıncının düşmesinden ve buna bağlı olarak havadaki oksijen miktarı azalmasından doğacak problemlerin önlenmesi amacıyla geliştirilmiştir. Paket klima sistemleri , uçağın hava kaynağı olan motorlarından çekilen sıcak havanın kullanıma hazır hale gelmesini sağlarken, sıcaklık kontrol sistemi ile , havalandırma yapılacak bölgelerde, olması istenilen sıcaklık değerleri içinde kalınması sağlanmaktadır. Çalışmada , yüksek irtifaların oluşturduğu fiziksel koşullar ve bunun insanlar üzerindeki etkisi incelenmiş olup , A3 10 tipi yolcu uçaklarının Klima Sistemi, bu sistemin her bir alt sisteminin çalışma yöntemi ve sistemi oluşturan elemanlar incelenmiştir. |
|