Özet:
Tekrarlı yük altında çalışan diferansiyel mekanizmasındaki elemanlarda oluşacak maksimum gerilmelerin, bu gerilmelerin oluştuğu bölgelerin bilinmesi elemanların ömür değerlerinin hesaplanması ve bu elemanlarda hasarların ve kırılmaların yaşanmaması için çok önemlidir. Bu şekildeki yüklenmelere maruz kalan bu elemanların bire bir boyutta çizilmiş modellerinin sonlu elemanlar metodu ile analizi, bu elemanlar üzerinde değişik vites durumlarında oluşacak maksimum gerilmelerin değerleri ve oluştuğu bölgeler konusunda bilgi vermektedir. Bu çalışmada 1013. Ordu Donatım Ana Tamir Fabrika Müdürlüğünde üretimi yapılan GTD model 4x4 askeri aracın diferansiyel mekanizmasındaki elemanların üç boyutlu resimleri çizilip, ömür değerlerinin sonlu elamanlar analizi yardımıyla hesaplanarak, elemanların ömür değerleri konusunda bilgi edinilmesi amaçlanmıştır. Ük olarak diferansiyel mekanizmasının bütün elamanlarının bire bir ölçülerdeki üç boyutlu modelleri SolidWorks programı kullanılarak çizilmiştir. Daha sonra her bir vites durumu için bu elemanlara gelen yükler hesaplanmıştır. Bu yüklerin ve gerekli sınır şartların verilmesi ile COSMOS/Works programı kullanılarak sonlu elemanlar analizleri yapılmıştır. Ömür hesaplarında kullanılan yöntemlerden diferansiyel mekanizmasına en uygun olanı seçilerek, analizler sonucu elde edilen kritik bölgelerdeki eşdeğer gerilme değerleri kullanılarak ömür hesaplan yapılmıştır. Ayrıca diferansiyel mekanizmasında kullanılan konik makaralı rulmanların Timken firmasının açıklamış olduğu katalog değerlerine ve her bir vites durumu için hesaplanan yüklemelere göre ömür hesaplan yapılmıştır. Elde edilen analiz sonuçlan yorumlanarak diferansiyel mekanizması elemanlarında yüklemeler sonucu oluşacak kritik bölgeler konusunda bilgi edinilmiştir. Kullanılan rulmanların ömür değerleri ve diğer elemanların ömür değerleri yorumlanarak o elemana ait bulundurulması gereken stok miktarları konusunda fikir edinilmiştir.