dc.description.abstract |
Taşıt titreşimleri, taşıtlarda hız, konfor ve ömrü etkilediği için istenilmeyen bu durumun ortadan kaldırılması yani taşıt titreşim genliklerinin minimuma indirgenmesi gerekmektedir. Burada kullanılacak yöntem, süspansiyon sistemleridir. Bu nedenle, tezde en basit modelden sekiz serbestlik dereceli modele kadar taşıt modelleri oluşturularak ve hareket denklemleri elde edildi. Bu formülasyonda, taşıt gövde ve akslarının kütleleri, gövde atalet momentleri, süspansiyon elemanlarının özellikleri, lastik tekerlekler, yol fonksiyonu ve taşıtın hızı gibi faktörler dikkate alındı. Problemin çözümüne girmeden önce, giriş bölümünde taşıt süspansiyonları ile ilgili genel bilgiler verilmiştir. Bunlar, titreşim tekniği, günümüzde araçlarda kullanılan taşıt süspansiyon sistemleri (pasif, yan aktif, aktif), süspansiyon sistemlerinde kullanılan yay ve amortisörlerle ilgili bilgilerdir. Son bölümde ise sekiz serbestlik dereceli sürücü koltuk ilaveli bir taşıt modeline PID kontrol yöntemi uygulanmış ve sonuçlar incelenmiştir. |
|