Özet:
Motorlu taşıtların hızla gelişmekte olan günümüz teknolojisinde önemli bir yeri vardır. Taşıtlarda motor ve yoldan kaynaklanan bir takım titreşimler meydana gelmektedir. Konfor, güvenlik, yol tutuşu ve bunlara bağlı olarak performansın yükseltilmesi gibi faktörler taşıt titreşimlerinin optimize edilmelerinin önem ve gereğini ortaya çıkarmaktadırlar. Bu çalışmada iki, yedi ve çok serbestlik dereceli taşıt modellerinin dinamik davranışları incelenip, titreşimleri optimize edilmişlerdir. Önce iki serbestlik dereceli çeyrek taşıt modelinin dinamik davranışı, çıkartılan diferansiyel denklemler çözülerek simüle edilmiştir ve titreşim hareketi PID ve LQR kontrol yöntemleriyle optimize edilmiştir. Daha sonra yedi serbestlik dereceli tam taşıt modelinin dinamik davranışı, çıkartılan diferansiyel denklemler çözülerek simüle edilmiştir ve titreşim hareketi PID kontrol yöntemiyle optimize edilmiştir. Son olarak da çok serbestlik dereceli taşıt modelinin dinamik davranışı, diferansiyel denklemler çıkartılmadan, bir simülasyon programının yardımıyla simüle edilmiştir ve titreşim hareketi PID kontrol yöntemiyle optimize edilmiştir. Bütün titreşim optimizasyonlarmda, genlikler azaltılmak suretiyle olumlu sonuçlar elde edilmiştir.