Özet:
Bir motorun bazı elemanlarını ve temel sistemlerin tasarımlarını değiştirerek farklı beklentilere cevap verecek hale getirilmesi için yapılan uygulamalar modifikasyon başlığı altında toplanabilir. Modifikasyon yönünden güç artışı temel beklenti olarak seçilmiştir. Bir motorun performansı yakıt ekonomisi ve elde edilen güç ile belirlenir. Ancak yarış ortamında motor gücü ön planda olup yakıt ekonomisinin pek de önemi kalmamaktadır. Bu amaca dayalı motorlarda esas kriter motor birim hacmi başına elde edilen güç fazlalığıdır. Motor hacmi ve ağırlığı sabit kalmak koşulu ile gücü arttırmanın yolu, silindirde daha fazla enerjinin açığa çıkarılması diğer bir değişle daha fazla yakıtın yakılabilmesidir. Bu çalışmada öncelikle motor gücünü etkileyen dizayn kriterleri ve gücü belirleyen temel parametreler ayrı ayrı irdelenip, değerlendirilmiştir. Gücün arttırılması konusu, motor devrinin, sıkıştırma oranının, dolgu basıncının ve volumetrik verimin yükseltilmesi olmak üzere dört ayrı başlık altında incelenmiş ve değerlendirmeleri yapılmıştır. Motor hızının ve sıkıştırma oranının artırılmasının motoru nasıl etkileyeceği, sınırları ve alınması gereken önlemler açıklanmıştır. Dolgu basıncının arttırılması konusunun prensipleri anlatılmış, kullanılan kompresörlere ve aşın doldurma yöntemlerine örnekler verilmiştir. Bu yöntemler arasında en yaygın olarak kullanılan turbo şarj yöntemi termodinamik esaslar altında incelenmiş ve vuruntunun engellenmesi konusunda alınması gereken önlemler açıklanmıştır. Bu dört başlık arasında en çok öne çıkan volumetrik verimin arttırılmasıdır. Motor üzerinde yapılan araştırmaların en yaygın konularından birisi de dolgu değişiminin incelenmesidir. Dolgu değişiminin iyileştirilmesi konusunda günümüzde uygulanan yöntemler tanıtılmıştır. Volumetrik verimin hesaplanması için geometrik ve termodinamik yöntemler kullanılmıştır. Dolgu değişimini etkileyen tüm parametreler ortaya çıkarılmış ve hesaplama yöntemleri açıklanmıştır. Bu hesaplamaları yapabilmek için bir bilgisayar programı geliştirilmiştir. Program kullanılarak, iki ayrı motorun volumetrik verimlerindeki değişim, farklı supap zamanlamaları ile incelenmiş ve alman sonuçlar değerlendirilmiştir.