Özet:
Bu tezin amacı, kullanılmış motor yağlarının geri kazanılabilirliği ve geri kazanım yöntemlerinin ekonomikliğinin incelenmesidir. Bu amaçla öncelikle yağlar, yağ tipleri, baz yağlar, motor yağları ve sınıfları incelenmiştir. Sonrasında ise kullanılmış yağın nasıl oluştuğu, yağın nasıl eskidiği araştırılmıştır. Geri kazanımın yapılabilmesi için, geri kazanım yapılması planlanan bölge yeterli miktarda kullanılmış yağ oluşması gerekmektedir. Bu sebeple önce Avrupa'da ve dünyada tüketilen yağın ne kadarının kullanılmış yağa dönüştüğü saptanmıştır. Daha sonra ise Türkiye'de tüketilen yağ miktarı ve oluşacak kullanılmış yağ miktarı saptanmıştır. Buna ek olarak bu konudaki yasal yönetmelikler de incelenmiştir. Kullanılmış yağ oluşumu ve ne büyüklükte bir kaynak olduğu anlaşıldıktan sonra, kullanılmış yağ geri kazanım sistemleri, verimleri, ürün kaliteleri dikkate alınarak araştırılması amaçlanmıştır. Güncel uygulamalar olarak Interline, CEP, Viscolube şirketleri tarafından geliştirilen sistemler ile Asi-Kil sistemi seçilmiştir. Daha sonrasında ise Türkiye'de oluşacak kullanılmış motor yağı rezervi göz önüne alınarak bir tesis kapasitesinin belirlenmesi ve sistemlerinin ekonomikliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.