Özet:
İçten yanmalı motorlarda yağlama ve yağ değişim aralıkları ekonomik olarak büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada yağlama süreci ve içten yanmalı motorlardaki yağlama sistemleri, aşınma süreçleriyle birlikte incelenmiştir. Motor yağlan ve yapıları araştırılmış ve bu konudaki gelişmeler ortaya konarak ticari motor yağ sınıflandırmaları incelenmiştir. Motor yağlarını ve yağlamayı etkileyen bileşenler baz yağlar ve yağ katkılarıdır. Bunların yapılan ve yağlamadaki işlevleri ortaya konarak motor yağının eskiyip bozulmasına etkileri açıklanmıştır. Motor yağlarının analizi için uygulanan standart yağ analiz yöntemleri incelenmiştir. Yağ eskimesinin incelenmesi ve optimum yağ değişim periyodunun belirlenmesi deneysel olarak araştırılmıştır. Bunun için 2 litre hacimli benzinli bir motorda SAE 10W40 sınıfı yan sentetik bir motor yağı belirli bir süre kullanılmıştır. Yağdan alınan numunelere uygulanan testler sonucunda yağdaki demir aşınma elementi konsantrasyonuna göre yağ değişim aralığı 16000 km olarak bulunmuştur. Maliyet analizi sonucunda motor tamir ve yağ değişim masraflarının optimum noktası olarak bulunan bu aralığın viskozite, yağda erimeyenler, toplam asit ve baz sayıları gibi diğer test sonuçlarına da uyum sağladığı görülmüştür. Ayrıca yapılan çalışmanın ve alman sonuçların literatürle karşılaştırılması yapılmıştır.