Özet:
Bu tez çalışmasında kara taşıtlarının hızından dolayı taşıdığı kinetik veya konumundan dolayı taşıdığı potansiyel enerjinin frenleme esnasında depolanması, daha sonra aracın ilk hareketinde bu depolanan enerjinin kullanılması amaçlanmıştır. Bu amacın gerçekleştirilebilmesi için proje sırasında kullanılmak üzere mevcut aktarma organları incelenmiştir. Bunun sonrasında frenleme sırasında geri kazanılacak enerjinin ne yöntemle depolanacağı üzerinde durulmuş ve bu yöntemin küçük hacimlerde yüksek miktarda enerji depolayabileceği ve kullanılacak malzemelere erişim kolaylığı bulunduğundan hidrolik akümülatör ile gerçekleştirilmesine karar verilmiştir. Frenleme işlevi aracın tahrik aksından tahrik alacak bir hidropompanın akümülatöre yağ basması ile gerçekleştirileceği, aracın tahrik edilmesinin ise aynı aksı tahrik edecek bir hidromotorun akümülatörde daha önce depolanan basınçlı yağı kullanması ile sağlayacağı ana motora destek yardımcı bir sistem tasarlanmıştır. Sonrasında ana tahriki sağlayan motor ile yeni sistem bağlanıp, iyileştirmesi gerçekleştirilmiştir. Tasarlanan sistem basitleştirilerek bir deney düzeneği kurulmuş ve yapılan denemeler ile tasarlanan sistemin doğruluğu kontrol edilmiştir. Yapılan çalışmalar neticesinde yeni aktarma organının uygulandığı araçlarda gerçek yakıt tüketiminin ideal şartlarda hesaplanan teorik yakıt tüketimine yaklaştırılması sağlanmıştır.