Özet:
Taşıtlarda oluşan titreşimler, motorlu taşıtların hızla gelişmesi süratin artması ile motor ve yoldan kaynaklanan titreşimlerin kontrolünü zorlaştırmış, araçların ömrünü kısaltmıştır. Konfor, güvenlik, yol tutuşu ve bunlara bağlı olarak performansın yükseltilmesi gibi faktörler taşıt titreşimlerinin optimize edilmelerinin önemini arttırmıştır. Bu çalışmada sürüş konforunu arttırmak için iki ve beş serbestlik dereceli taşıt modellerinin dinamik davranışları incelenip, titreşim analizleri yapılmış ve optimize edilmiştir. Öncelikle iki serbestlik dereceli çeyrek taşıt modelinin dinamik davranışı, çıkartılan diferansiyel denklemler çözülerek simüle edilmiştir ve titreşim hareketi PID ve bulanık mantık- FUZZY kontrol yöntemleriyle optimize edilip karşılaştırılmıştır. Sonra PID ve FUZZY beş serbestlik dereceli yarım taşıt modelinde sürücü koltuğuna uygulanmış, zaman ve frekans cevaplan karşılaştırılıp hangi kontrol yönteminin daha iyi olduğu araştırılmıştır.