Özet:
Masallar, çocuğun hayal âlemini besleyen, ona yeni ufuklar açan büyülü bir dünyadır. Türk
masallarındaki konuların benzerleri Avrupa, İran ve Arap masallarında da vardır. Araştırmada
bu benzerlik ve farklılıklar çerçevesinden Türk ve Alman masallarında topluma gönderilen
mesajların/iletilerin tespiti yapılacaktır. Masallardan elde edilen iletiler Muhsine Helimoğlu
Yavuz’un “Masallar ve Eğitimsel İşlevleri” başlıklı kitabından yararlanılarak beş başlık
altında sınıflandırılmıştır. Bu başlıklar; etik iletiler, psikolojik iletiler, sosyolojik iletiler,
ekonomik iletiler ve öteki iletilerden oluşmaktadır. Kişisel gelişimi destekleyen ve
desteklemeyen iletilerin masallarda yer aldığı görülmüş, bu iletilerin yüzde ve frekans analizi
ile karşılaştırılması hedeflenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden “doküman
incelemesi” yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise “betimsel analiz” yapılmıştır. Bu
amaçla Pertev Naili Boratav’ın Türk Masallarını derlediği “Zaman Zaman İçinde” ve “Az
Gittik Uz Gittik” kitapları ile Grimm Kardeşlerin Alman masallarını derledikleri iki ciltlik
“Grimm Masalları” incelenmiş ve çeşitli tespitlerde bulunulmuştur. Türk ve Alman
masallarının iletiler yönünden incelendiği bu çalışmada, iki farklı kültüre ait olan bu eserlerin
ortak noktalarının bulunduğu görülmüştür. Bu ortak noktalar kişisel gelişimi destekleyen
iletiler ve desteklemeyen iletiler olmak üzere iki grupta incelenmiş ve ekler kısmında yer
verilmiştir. İyiliğin her zaman kazanması, alçak gönüllülüğün büyük bir erdem olduğu gibi
kişisel gelişimi destekleyen iletilerin her iki kültüre ait masallarda da yer aldığı görülmüştür.
Kişisel gelişimi desteklemeyen iletiler açısından bakıldığında ise Alman masallarında yer alan
kişisel gelişimi desteklemeyen iletilerin oranının Türk masallarından daha fazla olduğu
görülmüştür.