Özet:
2000’li yılları hızla gelişen teknolojiyi ve hayatımıza getirdiklerini düşünerek, “bilişim
yüzyılı” olarak nitelendirebiliriz. Bilişim yüzyılında dijitalleşmenin birçok alanda yeniliklere
yol açtığını, gündelik hayatımıza dahi yön verdiğini görmekteyiz. Dijitalleşmeyle birlikte
birçok sanat dalında değişmeler, şekil ve içerik farklılıkları oluşmuştur. Karikatür,
dijitalleşme ile birlikte farklılaşan sanat disiplinlerinden biri olarak dikkat çekmektedir.
Karikatür, dijitalleşme sonrası sosyal medyada, internet sitelerinde temsil edilmeye
başlamıştır. Bu çalışmada, dijitalleşmeye vurgu yapmak, çizgi dünyasındaki etkilerini
irdelemek karikatüre ve mizaha yansımalarını araştırmak ve dijitalleşmenin getirdikleri
yorumlanmak istenmiştir. Dijitalleşen dünyada, karikatürün bir düşünce biçimi olarak
sunulması ve yeni dönem çizim anlayışına uygun olarak hazırlanan karikatürlerle, karikatür
tabanlı storyboard* modeli oluşturulması hedeflenmiştir. Teknoloji proje üreticilerine yönelik
sunulan karikatür tabanlı model ile ilgili uygulamalar, YTÜ Teknoloji Transfer Ofisi Kuluçka
Merkezi ve Nerde Ne Zaman Kültür ve Sanat Web Platformu’na uygulanmıştır. İki örneklem
üzerinden yürütülen çalışmaların, teknoloji proje üreticilerinin bütününe dönük nitelik
kazanması çalışmanın hedefleri arasındadır. Dünyada ve Türkiye’de karikatür, canlandırma ve
storyboard çalışmaları incelenmiş olup, geniş çapta literatür taramasına gidilmiştir. Çalışmalar
özgün dijital çizimler olup, teknoloji proje üreticilerinin yararlanabileceği, basılı ve dijital
ortamlarda değerlendirebileceği, kurumsal kimliklerine dair ipuçları içerecek nitelikte
olmaları amaçlanmıştır. Teknoloji ve teknoloji tabanlı proje üreticileri için tasarlanmış bir
model olarak bu çalışmanın sanayinin sorunlarına farklı çözümler önerme potansiyeli taşıdığı
ve ilerisi için yol gösterici ve referans olacağı inancındayız.
*Storyboard için hikaye taslağı, hikaye akı şeması, öykü tahtası gibi çeviriler mevcuttur fakat bu isimlerle
adlandırılması yaygın olmadığı için terim olduğu gibi kullanılmıştır.