Abstract:
Günümüzde değişimin simgelerinden biri haline gelen disiplinlerarasılık, doğa bilimlerinde ve sosyal bilimlerde olduğu gibi görsel sanatların ve performans sanatlarının çeşitli alanlarında başvurulan bir yaklaşımdır. Disiplinler arasındaki bu işbirliği anlayışı, her sanat disiplininin kendi özgüllüğünü korumayı sürdürmesine karşın giderek daha çok kabul ve destek görmektedir. Bu disiplinlerarası bağlam çerçevesinde gerçekleştirilen sanat çalışmaları arasında öne çıkan başlıca eserlere imza atan sanatçılardan Robert Rauschenberg, William Forsythe ve Jérôme Bel’in belirli eserleri örnek olarak ele alındığında koreografik nesnelerin kullanıldığı görülmektedir. Bu tezin inceleme konusu; postmodern düşüncenin sanata yansımasıyla birlikte insan bedeninin koreografik bir “nesne” olarak sorgulanması ve işlevlerinden özgürleşen nesnelerin uzlaşım dışı kullanılması çerçevesinde, adı geçen sanatçıların disiplinlerarası sanat bağlamında koreografik çalışma içeren belirli eserlerinde kullanılan koreografik nesnelerdir. Bunlar kısaca, hareket dilleri ve/veya teknikleri ile ilişkileri sorunsallaştırılan insan bedenleri, işlevlerinden bağımsızlaştırılan gündelik hazır-nesneler, çeşitli görsel sanat nesneleri ve belirli dansların koreografik bedensel hareketlerinden dönüştürülerek elde edilen sayısal datanın çevrildiği görsel malzemelerden oluşmaktadır.