Özet:
Bu tezin hazırlanmasındaki amaç; günümüz interaktif dijital medya iletişim
yöntemlerinden biri olan kioskun çok dar bir alanda kullanıldığının gözlenmesi
sonucu kioskun bireylerin algıda seçiciliğini artıracak farklı bir iletişim yöntemi
olabileceğini ve bu iletişim yönteminin sosyal etkileşimde rol oynayabileceğini
ortaya koyabilecek bir kaynak oluşturmaktır.
Bu çalışma da teknik incelemeler, güncel gelişmelerin araştırması, doküman analizi,
kuramsal çerçeve bağlamında olay analizi, anket çalışması sonucunda bir uygulama
tasarlanması yapılmıştır.
Tezin amacı doğrultusunda, kuramsal çerçeve ortaya koyulmuş, kioskun
tanımlanması yapılmıştır. Kiosk türleri ve işlevleri, kullanım alanları örneklerle
incelenmiştir. Kiosk kullananların deneyimi ve sonrasındaki sürecin sosyal
etkileşime katkısını ortaya koymak için çalışmada interaktif medyanın bir aracı
olarak hizmet eden başarılı kiosk örnekleri internet üzerinden doküman analizi
araştırma yöntemiyle taranmıştır. İnteraktif medya aracı olan kioskların kamusal
alanlar ve kent meydanlarındaki etkileşim süreçleri başarılı tasarım örnekleri
üzerinden incelenmiştir. Ortaya çıkan bulgular sonucunda belirlenen hedefler
doğrultusunda bir kiosk uygulaması tasarlanmıştır.
Bu tez çalışmasında kent meydanlarında interaktif bir medya aracı olan kiosk
cihazları bir etkileşim yöntemi olarak incelenmiştir. Bu amaçla kioskların teknik
işlemlere hizmet etmek dışında sosyal işlevlerinin de olabileceği gösterilmek
istenmiştir. Bu doğrultuda sonuç olarak yapılan araştırmalar sonunda interaktif bir
deneyim sunan kiosk uygulamasına tezin son bölümünde yer verilmiştir.