Özet:
Rekabet avantajı elde edebilmek için işletmelerin sahip oldukları en önemli kaynaklardan biri örgütsel yetenekleridir. Hızla değişen küresel dinamikler ve yerel ya da uluslararası pazarlardaki yoğun rekabet düzeyi bazı işletme yeteneklerini diğerlerine göre daha değerli kılmaktadır. Örgütsel yetenekler içinde öğrenme, inovasyon ve girişimcilik yeteneklerinden oluşan transformasyonel yetenekler işletme girdilerini en avantajlı şekilde çıktıya dönüştürmeleri ve değişimi belirlemeleri bakımından kayda değer bir yere sahiptir. Bununla birlikte, artan müşteri beklentileri ve pazardaki yoğun rekabet, bu örgütsel yeteneklerin pazar dinamiklerini baz alacak şekilde oluşturulmasını zorunlu kılmaktadır. Bu noktada pazar odaklılık işletmelere örgütsel yeteneklerin etkinliğini artırma adına etkili bir bakış açısı sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı pazar odaklılığın transformasyonel yetenekler ve firma performansı arasındaki aracı etkisini araştırmaktır. Bu kapsamda bir araştırma modeli ve buna bağlı hipotezler geliştirilmiştir. Bu araştırma modeli transformasyonel yeteneklerin üç boyutu, pazar odaklılık ile finansal performans ve ihracat performansı değişkenlerinden oluşmaktadır. Araştırma modelindeki hipotezleri test etmek için Marmara bölgesindeki 288 işletmede 768 yönetici ile anket yöntemi kullanılarak bir saha çalışması yapılmıştır. 288 işletmeden elde edilen veriler korelasyon ve regresyon analizleri kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz işlemleri SPSS 20 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda pazar odaklılığın öğrenme, inovasyon ve girişimcilik yetenekleri ile işletme performansı arasında kısmi aracı değişken etkisine sahip olduğu yani transformasyonel yeteneklerin pazar odaklılık vasıtasıyla işletme performansını artırdığı ortaya çıkmıştır