Abstract:
21. yüzyılda gelir düzeyinin artması, teknolojinin gelişmesi ve küreselleşmenin etkisiyle sosyal hayat hızla değişmiş, tüketim odaklı bir yaşam tarzı ortaya çıkmıştır. Bu değişimler, her alanda olduğu gibi tüketicilerin alışveriş alışkanlığını da etkilemiştir. Geleneksel anlayışta bir kıyafetin uzun süre giyilebilir olması, fiyatının uygun olması, ihtiyacı karşılayabilmesi gibi temel özellikleri önemliyken, günümüzde tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını etkileyen farklı unsurlar ortaya çıkmıştır. Araştırmanın ana konusunu oluşturan etnosentrizm (etnik merkezcilik), materyalizm ve dindarlığın satın alma niyeti üzerindeki etkisini araştırmak için İstanbul'daki 18 yaş ve üzerindeki 201 tüketiciye anket uygulanmıştır. Anketteki sorularla ilişkili olarak materyalizmin "maddiyatın önemi" ve gösterişten uzak yaşam", dindarlığın "kutsal metinlere inanma" ve "Allah inancı" olmak üzere iki boyutu vardır. Analiz sonucunda etnosentrizmin (etnik merkezcilik) satın alma niyeti üzerinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Materyalizmin "gösterişten uzak yaşam" boyutunun satın alma niyeti üzerinde negatif etkisinin olduğu, dindarlığın ise satın alma niyeti üzerinde etkili olmadığı ortaya çıkmıştır.