Özet:
Hızla değişen koşullar içerisinde yaşamakta olan insanlar sürekli olarak değişim ve
belirsizliklere maruz kalmaktadır. Değişken koşullar altındaki farklı kişisel özellikler
barındıran bireylerin etkileşim halinde bulunmaları aralarında yaşanacak çatışmaları
kaçınılmaz hale getirmektedir. Etkin çatışma yönetimi geniş bir duygusal beceri
yelpazesine sahip olunmasını gerekli kılar. Bu sebeple, günümüz firma yöneticilerinin
de eskiye nazaran daha yüksek duygusal zekaya sahip olmaları gerekmektedir.
Finansal hizmetler sektöründe yapılmış olması ile mevcut çalışmalardan farklı olan bu
çalışmanın temel amacı; firma yöneticilerinin duygusal zekalarının uyguladıkları
çatışma yönetimi stratejileri üzerindeki etkisini çalışan algısına dayanarak
incelemektir. Bu doğrultuda, 150 çalışanlı finansal hizmetler sektöründe faaliyet
gösteren firmanın 118 kadrolu çalışanına, yöneticilerinin duygusal zekalarını ve
çatışma yönetimi stratejilerini ölçümleyecek anket uygulanmıştır.
Çıkan sonuçlara göre, çalışan algısına yönelik olarak yöneticilerin duygusal
zekalarının uyguladıkları çatışma yönetimi stratejileri ile etkileşimde olduğu ve
özellikle “Kişisel Yetenekler ve İletişim Becerileri” duygusal zeka boyutunun çatışma
yönetimi stratejilerini etkilediği görülmüştür. Araştırma kapsamında, duygusal zekası
yüksek yöneticilerin “Bütünleştirme ve İşbirliği” ile “Kaçınma” stratejilerine
başvurma oranlarının arttığı, “Ödün Verme” ile “Hükmetme” stratejilerine başvuru
düzeylerinde ise azalış olduğu ortaya konmuştur.