Abstract:
Hızla değişen ve gelişen teknoloji ile birlikte kültürel ve sosyo-ekonomik koşulların
farklılaşması işletmeler arasındaki rekabeti her geçen gün arttırmaktadır. Bu rekabet
sadece tüketim odaklı değil aynı zamanda işletmelerin iş gücü özelliklerini de
etkilemektedir. Tüm bu değişim şartlarında insan kaynakları da farklılaşarak
özellikleri birbirinden farklı kuşakların beraber çalışması söz konusu olmuştur. Yeni
kuşakların çalışma hayatına girmesiyle insan kaynaklarının faaliyet kapsamları da
genişlemiştir. Bu nedenle artık işletmeler bir işin yapılmasında en nitelikli ve en
yetenekli çalışanı işe alma ve elde tutma açısından da rekabet içerisindedir. Bu
aşamada ise “İşveren Markası” kavramı ortaya çıkmaktadır. İşletmeler için işveren
markası kavramı henüz yeni olmasına rağmen marka kavramı oldukça eski bir
kavramdır. Buradan hareketle işletmeler açısından marka ile işveren markasını ayıran
en önemli farkın odak noktaları olduğunu söylenebilir ve tüketici – çalışan olarak
özetlenebilir. Amaç mevcut çalışanlarda pozitif duygu ve düşünce kazanımlarının
sağlanması ve çalışabilir bir işletme ortamının oluşturulmasıdır. Bu açıdan yapılacak
tüm faaliyetlerin istihdam edilen her kuşak için ayrı algısal yönlendirmelerin
yapılması gerekmektedir. Böylece oluşacak örgütsel bağlılık bireylerin aidiyet
duygularını da arttıracaktır. Aynı zamanda oluşan bu ortamın potansiyel çalışanları
da çekmesi beklenmektedir. Bu alanda yapılan çalışmaların son 10 yıldır Türkiye’de
gündeme gelmesi nedeniyle bu çalışmanın literatüre ve özel sektörde faaliyet
gösteren işletmelere katkı sağlaması hedeflenmektedir. Aynı zamanda bilişim sektörü
gibi dinamik bir sektörün seçilmiş olması bu araştırmayı cazip kılmaktadır.
Araştırmanın bağımsız değişkeni işveren markasına yönelik çalışan algısı iken
örgütsel bağlılık kavramı ve boyutları bağımlı değişkeni oluşturmaktadır. Uygulama
kapsamında kuşak farklılıklarına göre bağımlı ve bağımsız değişken üzerinde
farklılık olup olmadığı t testi ile analiz edilmiş ve işveren markasının örgütsel
bağlılığa etkileri de kuşaklara göre regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma
kapsamında bilişim sektöründe çalışan 207 kişiye ulaşılmıştır. Araştırmanın
sonucunda tüm hipotezler kabul edilmiştir.