Özet:
Bu çalışma, yaratıcılık ve yaratıcı düşüncenin, sadece özel yetenekli bireylerde olmadığı, her bireyin farklı düzeylerde yaratıcı olduğu ve bu becerinin eğitim yoluyla öğrenilebilir ve geliştirilebilir bir tarafının olduğu iddiası üzerine kurgulanmıştır. Bu iddiayı kanıtlayabilmek amacıyla, öncelikle yaratıcılık literatürü temelinde ayrıntılı bir doküman inceleme çalışması yapılmıştır. Bu yöntem ile, yaratıcılık tanımları, yaratıcılık süreçleri, yaratıcılık teknikleri derinlemesine incelenmiştir. Ayrıca yaratıcılık gelişim teknikleri eğitimi veren uygulamacıların, uygulamaya yönelik kitapları da doküman incelemesine dahil edilmiştir. Bu aşamanın sonucunda öğrenilebilir yaratıcılık kavramı içerdiği temalar ile birlikte ortaya konmuştur. Daha sonra her bir temanın içeriğini kapsayan ifadeler geliştirilmiş ve bu ifadeler için bir ön deneme çalışması yapılmıştır. Ön deneme çalışması bir pilot grup üzerinde test edilmiş, katılımcılardan alınan geri dönütler ve pilot çalışma üzerinde yapılan analizler sonucunda ifadeler revize edilmiştir. Daha sonra öğrenilebilir yaratıcı düşünce kavramı ile ilgili ifadelerin deneme uygulaması 200 kişilik bir örneklem üzerinde test edilmiştir. Bu aşamada çalışmanın örneklemini, İstanbul ili içerisinde yer alan girişimci dernekleri, vakıfları ve kulüplerine üye olan bireyler oluşturmaktadır. Bu örneklemden elde edilen veriler, öncelikle açıklayıcı faktör analizine ve daha sonra doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Güvenilirlik ve madde analizleri de faktör analizleriyle eş zamanlı bir şekilde yapılmış ve deneme uygulaması sonucu ölçeğin esas uygulamaya hazır olan yapısı elde edilmiştir. 37 ifadelik bu ölçek, başka bir örneklem üzerinde uygulandığı taktirde nihai haline getirilebilir.